AdSense

Δευτέρα 12 Ιανουαρίου 2015

Logistics: Αλλαγές με νέο νόμο για fast track επενδύσεις

Απλούστερο καθεστώς αδειών, εξίσωση αποθηκών με βιομηχανικά κτίρια, δημιουργία επιχειρηματικών πάρκων εθνικής εμβέλειας φέρνει ο νέος νόμος για τα logistics που παρουσίασαν οι υπουργοί Ανάπτυξης και ΥΠΟΜΕΔΙ Κ. Χατζηδάκης και Μ. Χρυσοχοΐδης.Logistics: Αλλαγές για... fast track επενδύσεις -Το νέο νομοσχέδιο  Fast track επενδύσεις για τη δημιουργία μεγάλων Επιχειρηματικών Πάρκων Εφοδιαστικής Εθνικής Εμβέλειας, με έκταση τουλάχιστον 500 στρέμματα, προκειμένου να προσελκύσουν μεγάλες επενδύσεις, απλούστευση του αδειοδοτικού πλαισίου για τις αποθήκες και εξίσωση των όρων δόμησής τους με αυτές των βιομηχανικών κτιρίων προβλέπει, μεταξύ άλλων, το σχέδιο νόμου «Ρύθμιση Θεμάτων Εφοδιαστικής και άλλες διατάξεις», το οποίο παρουσίασαν νωρίτερα σήμερα οι υπουργοί Ανάπτυξης και ΥΠΟΜΕΔΙ Κ. Χατζηδάκης και Μ. Χρυσοχοΐδης.
Στο πλαίσιο υιοθέτησης της νέας στρατηγικής η κυβέρνηση προχωρά σε αλλαγή κατεύθυνσης σε ό,τι αφορά τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο και στη Θεσσαλονίκη. Οι δύο εκτάσεις, άνω των 600 στρεμμάτων έκαστη, πρόκειται να τεμαχιστούν και να παραχωρηθούν με καθεστώς μακροχρόνιας μίσθωσης σε πολυεθνικές ή άλλες επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται να επενδύσουν στο κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Το σχέδιο νόμου αποτελεί μέρος της εθνικής στρατηγικής για τα logisticsη οποία έχει στόχο να μειώσει το κόστος εφοδιασμού των επιχειρήσεων, με παράλληλη μείωση του κόστους των καταναλωτικών αγαθών στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Αφετέρου στόχος είναι να καταστεί η Ελλάδα ελκυστική για την προσέλκυση του διερχόμενου φορτίου από τα λιμάνια και μέσω των οδικών και των σιδηροδρομικών υποδομών στις αγορές της Βαλκανικής και της Κεντρικής Ευρώπης.
Χαρακτηριστικά διεθνείς μελέτες δείχνουν ότι η έλλειψη οργάνωσης στην εφοδιαστική αλυσίδα, όπως συμβαίνει στη χώρα μας, επιβαρύνει την τελική τιμή των προϊόντων σε ποσοστό από 3% έως 15% ανάλογα με το προϊόν. Το όφελος είναι μικρότερο, 3%-6%, στα βασικά αγαθά, κυμαίνεται από 7% έως 10% στα διαρκή καταναλωτικά αγαθά, ενώ υπολογίζεται έως 10% στην τελική τιμή των ενδιάμεσων αγαθών.
Αναλυτικά τα βασικά σημεία του νέου νόμου είναι τα εξής:
1. Καθιερώνεται ο ορισμός των Logistics, ορίζονται οι δραστηριότητές τους και καθιερώνεται ο ορισμός των επιχειρήσεων εφοδιαστικής αλυσίδας (3PL-3RD Party Logistics), τα οποία δεν υπήρχαν έως τώρα στη νομοθεσία και αποτελούσαν πάγιο αίτημα της αγοράς.
2. Καθιερώνεται η ελεύθερη άσκηση μιας ή περισσότερων δραστηριοτήτων εφοδιαστικής, ενώ μέχρι σήμερα υπήρχε η λάθος αντίληψη ότι για να κάνει κάποιος ένα 3PL έργο πρέπει να δημιουργήσει ξεχωριστή μεταφορική εταιρεία.
3. Οι όροι δόμησης των αποθηκών εξισώνονται με αυτούς των βιομηχανικών κτιρίων και καταργείται ο διαχωρισμός βιομηχανικής και εμπορικής αποθήκης. Πρόκειται για πάγιο αίτημα της αγοράς η ικανοποίηση του οποίου θα επιτρέψει να χτίζονται νέες ή να λειτουργούν ήδη υφιστάμενες αποθήκες με τους ίδιους όρους που ισχύουν για τα βιομηχανικά κτίρια.
4. Απλουστεύεται το πλαίσιο αδειοδότησης κέντρων αποθήκευσης (συγχώνευση 2 διαφορετικών νομοθετικών πλαισίων, απλούστευση με γνώμονα την περιβαλλοντική επιβάρυνση).
5. Τίθεται το πλαίσιο για την Αστική Μεταφορά και Διανομή Εμπορευμάτων (urban logistics) και για την Πράσινη Μεταφορά Εμπορευμάτων (green logistics), σύμφωνα και με τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις. Παρέχεται η δυνατότητα στους δήμους να δημιουργούν χώρους για την προσωρινή συγκέντρωση όλων των προϊόντων προς διανομή στα καταστήματα.
6. Προβλέπεται θέσπιση επιχειρηματικών πάρκων εθνικής εμβέλειας, τα οποία θα έχουν έκταση τουλάχιστον 500 στρέμματα, θα διαθέτουν υποχρεωτικά πρόσβαση σε συνδυασμένη μεταφορά και θα υπάγονται στις διαδικασίες fast track, ώστε να γίνει προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων.
7. Προώθηση τυποποίηση και προτυποποίηση logistics. Αποσαφηνίζονται ζητήματα που αφορούν τη σήμανση των φορτίων, υλικών αποθήκευσης. Θα γίνει με ευθύνη του Εθνικού Συστήματος Τυποποίησης
8. Όσες εγκαταστάσεις έχουν αδειοδοτηθεί με το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο και αποτελούν χώρους αποθήκευσης και διανομής εμπορευμάτων θεωρείται πως έχουν ήδη συμμορφωθεί. Για όσους δεν έχουν αδειοδοτηθεί προβλέπεται περίοδος δύο ετών να το κάνουν.
Οι προωθούμενες αλλαγές αναμένεται ότι θα έχουν ως αποτέλεσμα:
- την άρση εμποδίων εισόδου και την ενίσχυση του ανταγωνισμού
- τη διευκόλυνση των διαδικασιών αδειοδότησης
- την αποσαφήνιση δραστηριοτήτων logistics ώστε οι επιχειρήσεις να μπορούν να ωφεληθούν από το νέο ΕΣΠΑ, το οποίοι οι δύο υπουργοί χαρακτήρισαν κομβικό σημείο για την επιτυχία της όλης προσπάθειας.

Χρυσοχοΐδης: Σε έναν χρόνο ο Πειραιάς θα είναι το πρώτο λιμάνι στη Μεσόγειο

Ο υπουργός Μεταφορών Μ. Χρυσοχοΐδης στην τοποθέτησή του σημείωσε ότι με το σχέδιο νόμου οριοθετούνται νομοθετικά οι δραστηριότητες της εφοδιαστικής αλυσίδας στη χώρα. Ο ίδιος χαρακτήρισε μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα τη συγκυρία, σημειώνοντας ότι η γεωγραφική θέση αλλά και η ολοκλήρωση των υποδομών της επιτρέπουν να καταστεί κέντρο διαμετακομιστικών δραστηριοτήτων για την Κεντρική Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική.
Ο υπουργός έκανε ειδική αναφορά στην ολοκλήρωση των υποδομών που βρίσκεται σε εξέλιξη αυτήν τη στιγμή σε σιδηρόδρομο, αυτοκινητοδρόμους αλλά και σε λιμάνια τα οποία εξελίσσονται σε κέντρα εμπορίου. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα ανέφερε το λιμάνι του Πειραιά το οποίο, σημείωσε, σε έναν χρόνο θα είναι το πρώτο λιμάνι της Μεσογείου, ενώ μόλις το 2008 διακινούσε μόνο 2.000 teus ετησίως.

Χατζηδάκης: Το κράτος έχει αποφασίσει να αλλάξει τις δομές

Ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι η τόνωση των logistics μπορεί να συντελέσει αποφασιστικά στο να γίνει η Ελλάδα κόμβος του εμπορίου στην περιοχή και να βοηθήσει στην ενίσχυση πολλών άλλων τομέων της αγοράς υποστηρίζοντας την ανάκαμψή τους.
Στο πλαίσιο της ευρύτερης προσπάθειας, τόνισε, εντάσσονται και άλλες δράσεις όπως π.χ. η απελευθέρωση μεταφορών, η διαμόρφωση πλαισίου αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τα περιφερειακά αεροδρόμια κ.λπ. Ερωτηθείς για το πότε οι διατάξεις του σχεδίου νόμου θα τεθούν σε ισχύ ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε: «Δεν μπορώ να ξέρω πότε θα αποφασίσουν οι επιχειρήσεις να τα κάνουν πράξεις, αλλά το κράτος έχει αποφασίσει να αλλάξει τις δομές. Δέσμευση της κυβέρνησης αλλά και συμφωνία με την τρόικα είναι ότι ο νόμος και τα προεδρικά διατάγματα που τον συνοδεύουν θα έχουν εκδοθεί ως το τέλος του έτους».

Σε δύο πυλώνες η εθνική στρατηγική

Ο πρόεδρος της Μόνιμης Επιτροπής Logistics και επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Ζηλιασκόπουλος παρουσιάζοντας το master plan ανέφερε ότι σύμφωνα με την Κομισιόν ο παγκόσμιος κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας υπολογίζεται σε 5,4 τρισ. ευρώ ή 13,8% του παγκόσμιου ΑΕΠ.
Η εθνική στρατηγική για τα logistics κινείται σε δύο πυλώνες:
-ενδυνάμωση της αποτελεσματικότητας ολόκληρου του συστήματος μεταφοράς (για το οποίο αποτελεί παθογένεια ότι δεν χρησιμοποιείται η πρακτική του outsourcing, όπως συμβαίνει διεθνώς),
-ανάδειξη της Ελλάδας σε διαμετακομιστικό κόμβο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Στο πλαίσιο της προσπάθειας αυτής στόχος είναι να δημιουργηθούν χώροι υψηλής συγκέντρωσης logistics (π.χ. Θριάσιο, Γκόνου). Το αδειοδοτικό πλαίσιο πρέπει να δίνει ευκολίες εγκατάστασης και δραστηριοποίησης σε μεγάλες εταιρείες.
Μεταξύ άλλων, στους στόχους της εθνικής στρατηγικής περιλαμβάνονται:
- Αναβάθμιση και βελτίωση υποδομών
- Συγκέντρωση και αναβάθμιση εμπορευματικών κέντρων
- Προστασία περιβάλλοντος
- Βελτίωση θεσμικού και νομικού πλαισίου (αδιεοδότηση)
- Μετατόπιση μεταφορικού όγκου από το οδικό στο σιδηροδρομικό δίκτυο
- Ηλεκτρονικοποίηση της πληροφορίας «χωρίς έντυπα έγγραφα»
- Ενίσχυση της αποδοτικότητας της ελληνικής εφοδιαστικής αλυσίδας
- Ενίσχυση εξωστρέφειας

Τεμαχισμός προβλέπεται για το Θριάσιο

Από τη συνέντευξη προέκυψε ότι μπαίνει οριστικό τέλος στο σχέδιο για ενιαία ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου ιδιωτών σε έκταση 600 στρεμμάτων στο Θριάσιο. Στόχος του νέου σχεδίου είναι η άμεση πολεοδόμηση του Θριασίου και η παραχώρηση των τεμαχίων που μπορούν να αξιοποιηθούν σε φορείς ή εταιρίες που θέλουν να τις αξιοποιήσουν.
Τα τμήματα πρόκειται να αξιοποιηθούν με τη μέθοδο της μακροχρόνιας μίσθωσης από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, ενώ την ανάπτυξη θα την κάνουν οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις. Όπως αναφέρθηκε, έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από διάφορες εταιρίες, κυρίως πολυεθνικές, μεταξύ αυτών και μονάδα μεταποίησης.
Αντίστοιχο σχέδιο υπάρχει και για την έκταση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, στη Θεσσαλονίκη.
Το σχέδιο νόμου πρόκειται να τεθεί σε διαβούλευση για μικρό χρονικό διάστημα, ενώ είναι πιθανόν να αποτελέσει τμήμα του ευρύτερου νόμου πλαισίου για τις αδειοδοτήσεις.

Πηγή: euro2day.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου